Geschiedenisles van De Blauwneuzen
C.V. De Blauwneuzen is in 1988 opgericht.
De vereniging bestond toen nog uit allemaal jongeren met een leeftijd
van ongeveer 14 jaar. Zij deden in de eerste twee jaar van het
bestaan van de vereniging mee aan de jeugdoptocht in Rijen. Na
deze twee jaar besloten ze om mee te doen aan de grote optocht.
Het werd meteen goed aangepakt en ze bouwden gelijk een grote
wagen.
Hoe bouw je een grote wagen, dat is de vraag
die in het begin gesteld werd. De huidige wagen werd uitgebouwd
met U-profielen en houten latten. Het was geen stevige constructie,
maar er was een begin gemaakt. In die tijd werd de wagen in een
half open schuur gebouwd. Een aantal weken voor carnaval sneeuwde
het en was het onmogelijk geworden om de wagen goed af te werken.
De vereniging is toen naar een gesloten hal verhuisd alwaar de
wagen werd afgewerkt. In dat jaar haalden we de 6e plaats.
Het tweede jaar hadden we wederom goede moed
en we zouden een wagen bouwen van ongeveer 8,5 meter hoog en 18
meter lang. Daarvoor hadden we een nieuw onderstel nodig. Er werd
een oude boerenkar op de kop getikt waar de wielstellen onderuit
werden gehaald, en er werd een compleet nieuw onderstel gebouwd
uit I-profielen. Voor een trekker zorgde een plaatselijke boer.
Er werd een trekkerhoes gemaakt die precies op de trekker paste
van die boer. In dat jaar is er ook een professionele spuiter
bij ons op bezoek geweest die ons heeft geleerd hoe we de wagen
het beste konden spuiten. In dat jaar werden we 5e in de optocht
en we kregen een aanmoedigingsprijs.
We waren goed op dreef met het behalen van
de prijzen, en het jaar daarop moest de wagen nog groter en nog
hoger worden. De wagen zou 9 meter hoog worden maar door een constructiefoutje
paste de hoed niet op de kop van de pop en de wagen werd dus maar
8,5 meter hoog. De lengte van de wagen werd 30 meter. Om een mooiere
afwerking te krijgen maakten we in dat jaar voor het eerst polyester
poppen. Deze poppen zijn toen in de optocht op de wagen gebruikt
en sindsdien verhuren we deze poppen elk jaar. Dit jaar werden
we 3e en wederom kregen we de aanmoedigingsprijs.
In 1993 bestond de vereniging 5 jaar en er
werd gekozen om een jubileumwagen te bouwen. Deze wagen is, zoals
elk jaar, ontworpen door 1 van de leden, en deze persoon had een
hele mooie wagen getekend. De wagen wordt precies zo gemaakt als
op de tekening staat, dus we hadden een van de mooiste wagens
uit onze geschiedenis gemaakt. Alles was perfekt afgewerkt en
bijna alles bewoog eraan. Dat jaar haalden we ook de eerste plaats
in de grote optocht.
In 1994 wilden we natuurlijk weer de eerste
plaats halen, dus we begonnen weer op tijd aan een wagen te bouwen.
Helaas moesten we van de gemeente uit onze bouwplaats, maar er
was ook al een nieuwe bouwhal beschikbaar gekomen. Deze was ook
gelijk een stukje groter, zodat we de wagen ook meteen al groter
konden bouwen. In dat jaar werd er een groot circus gebouwd. We
werden voor de 2e keer eerste ondanks dat we een deel van de optocht
met een lekke band hadden gereden.
In 1995 kwam er weer een nieuw onderstel,
we kochten een eigen trekker en een zwaar lasapparaat. In dit
jaar wilden we voor de 3e keer de eerste plaats halen. Als een
vereniging namelijk 3 jaren achter elkaar de eerste prijs wint
dan mag deze vereniging de wisselbeker houden. We bouwden dus weer
een grote wagen, maar doordat de bewegingen op de wagen erg zwaar
werden, werd het onderstel aangepast. De vooras werd van dubbellucht
voorzien. Het risco was aanwezig dat het af zou breken. En het
ergste wat ons kon overkomen, overkwam ons. Een wiel brak af.
Hierdoor werden we gediskwalificeerd en de wisselbeker ging aan
onze neus voorbij.
Het jaar daarop begonnen we weer aan een nieuwe
wagen met frisse moed. We moesten weer opnieuw beginnen met het
behalen van de eerste plaatsen om de wisselbeker in ons bezit
te krijgen. Om weer geen mankementen aan de wagen te krijgen werd
het onderstel, en met name de wielstellen, even kritisch van dichtbij
bekeken en zonodig aangepast. Er werd dat jaar door de vereniging
een kompleet Western-dorp gebouwd met een saloon, een bank en
ook een sherif ontbrak niet. We werden weer eerste en dat gaf
ons ook weer goede moed voor het jaar daarop.
Omdat we nu door moesten zetten voor die wisselbeker
bouwden we een wagen waar koken centraal op stond. Ook deze was
weer perfekt afgewerkt en we haalden dus ook weer de eerste plaats.
Nog een jaar winnen en dan hebben we die ene nog felbegeerde beker......
En dat jaar was in 1999 aangebroken. De
vereniging bestond dit jaar 11 jaar en dat betekent dus groot
feest. Op 6 februari 1999 werd er een groot feest in Boerke Jacobs
in Rijen gehouden ter ere van ons 11 jarig bestaan. Op dinsdag
16 februari was de grote optocht van Rijen, en vol goede moed
begonnen we aan de optocht die ons de felbegeerde wisselbeker
moest brengen. Die avond bij de prijsuitreiking was de spanning
te snijden, en als laatste werd onze naam genoemd. Wij als vereniging
waren met de laagste gemiddelde leeftijd de eerste jongste
vereniging die deze beker won. Zover bij ons bekend is het winnen
van de wisselbeker alleen nog gelukt door C.V. De Staatuslaan,
die op dit moment niet meer bestaat.
Ook in 2000 is het ons weer gelukt om een
wagen te bouwen die de eerste prijs binnenhaalde. Helaas is het
de laatste jaren wat minder gesteld met de concurentie. Er worden
in Rijen weinig wagens gebouwd, en al helemaal weinig wagens met
afmetingen zoals wij die elk jaar bouwen. Mischien komt dit omdat
de RCS (De overkoepelende carnavalsvereniging in Rijen) niet wil
dat er wagens meerijden in de Rijense optocht die al in andere
dorpen meegereden hebben. Misschien komt het ook wel omdat de
hedendaagse jeugd zich niet meer in wil zetten voor zulke 'vrijwilligers
werkzaamheden'. Hopelijk zullen we in de toekomst meer wagenbouwers
in de optocht zien rijden, wat waarschijnlijk ook niet zal
lukken omdat de huidige bouwhal die de wagenbouwers nu rijk zijn,
vermoedelijk volgend jaar gesloopt zal worden. Als dat gebeurt
dan zal er weinig tot geen plaats meer zijn waar carnavalswagens
gebouwd kunnen worden......
In 2001 is het ons gelukt voor de 7de keer
de eerste plaats te behalen, op afstand gevolgd (met een halve
punt) door de Schoorpijpen. Zoals al vermeld in de voorgaande
alinea is er volgende jaar geen wagen omdat de Ouwe Schuur afgebroken
gaat worden. Tot op heden hebben we nog geen nieuwe bouwhal gevonden
dus wordt het helaas onmogelijk om die wisselbeker voor de tweede
achtereenvolgende keer te winnen.
In 2002 hebben de Blauwneuzen de optocht vanaf
de zijlijn bekeken. Samen met de muzikale ondersteuning van Gotcha
Drive-inn show hebben we een klein feestje gebouwd en de optocht
deelnemers bekeken. Hopelijk hebben we volgend jaar wel een bouwruimte
zodat we weer deel kunnen uitmaken van de optocht.
In januari 2003 is afgesproken dat we dit
jaar in de optocht wilden meelopen met een wagen. Het moest wel
een fatsoenlijke wagen worden, dus we hadden bouwruimte nodig.
Gelukkig had Kolsteren CNC, de directeur is lid van onze verening,
nog wel wat plek vrij in zijn loods. Dus is de wagen helemaal
in Raamsdonkveer gebouwd en een week voor carnaval naar Rijen
getransporteerd alwaar de wagen de tijd tot carnaval kon overnachten
bij Tuinderij Peeters. In de optocht kregen we veel leuke reacties
(gelukkig, de Blauwneuzen doen weer mee, wat een leuke wagentje
en wat een geluid komt er onderuit; wat voor auto zit daaronder??).
's Avonds kregen we uit handen van de RCS de vierde prijs voor
ons optreden. Hiermee waren we voldoende tevreden. Dit optreden
in de optocht heeft ons weer veel zin gegeven om volgend jaar
weer met een grotere wagen tevoorschijn te komen. Hiervoor hebben
we wel een grotere bouwschuur nodig, en het liefste natuurlijk
in Rijen. De tijd zal ons leren of we volgend jaar met een nog
grotere creatie aan de optocht deel kunnen nemen.
Ook in 2004 hadden we nog geen bouwruimte gevonden. Toch wilden we meedoen met
de grote optocht, en een heel simpel idee werd omgezet naar een wagen waar we
dinsdag in iedergeval met mee konden rijden in de grote optocht. We wilden
laten zien dat we nog steeds zin hadden om een wagen te bouwen. De optocht was
1 groot feest, en na afloop hadden we dan eindelijk iemand gevonden die ons voor
het volgende jaar een deel van z'n schuur beschikbaar wilde stellen. Dit was waar we
al jaren op aan het wachten waren. Dat we 's avonds bij de prijsuitreiking ook nog
de 4e prijs in de wacht sleepten, was mooi meegenomen.
Iets te laat (de eerste week van januari) namen we in 2005 contact op met
de boer die wel wat ruimte vrij wilde maken in z'n schuur zodat wij een wagen
konden bouwen. Dat betekende dat we in 4 weken een wagentje moesten bouwen.
En dat is ons gelukt!!! Na vier weken zwoegen reed er een klein leuk wagentje op
dinsdagmorgen uit de schuur, en dankzij de hulp van Gerard Wagemakers hadden we
ook nog muziek op de wagen. We haalden er de derde prijs mee binnen, en de ideeen
voor het volgende jaar waren ook al geboren.
In 2006 wilden we toch maar weer eens met een ouwerwets grote wagen meerijden in
de grote optocht. Begin december 2005 konden we weer terecht in dezelfde schuur als
vorig jaar, en dat betekende dat we nu 3 maanden hadden om te bouwen. Na drie maanden
bouwen was de dag van de optocht weer aangebroken, en weer kregen we tijdens en na
de grote optocht weer veel complimenten over hoe mooi en leuk onze wagen dit jaar wel
weer was. Door de jury werden we beloond met een tweede prijs, waarmee we onze stijgende
lijn weer doorzetten (elk jaar hebben we een hogere plaats gehaald). Maar boven op alles
wonnen we ook de SUPER HANGIJZER BOKAAL!!! Die win je als je de leukste, carnavalleske
creatie in de optocht bent. En met het behalen van deze twee prijzen, hebben we de alle
prijzen die je vanaf de zesde plaats kunt halen, allemaal gehaald: prijzen 6 t/m 1,
de wisselbeker en de SUPER HANGIJZER BOKAAL!!!
Als je enkele foto's wil zien van ons, dan
moet je maar eens op deze pagina kijken.
|